.:: Dol Amroth ::.
TISK 





01. 08. 2016
Přidána nová výprava
Bitva o Skellige II
.
01. 08. 2016
Přidána nová výprava
Trnové královstvi VII.
.
22. 06. 2016
Nový článek
Počítáme jako elfové
.
10. 05. 2016
Přidána nová výprava
Krondor
.
11. 03. 2016
Nový článek
Efekt jednotky
.
20. 01. 2016
Přidána nová výprava
Bitva Pěti Armád
.
Dnes je
20. 07. 2018

Svátek má
Ilja

zítra
Vítězslav


Efekt jednotky

Jezdíte s kamarády už nějakou dobu, většinou spolu jezdíte za jednu stranu, každý máte tak nějak ucházející až dobré kostýmy, ale pořád máte pocit, že tomu něco chybí, že tamhleta parta lidí prostě vypadá líp. Vypadají sehraně. Vypadají, že k sobě patří. Vypadají jako vojenská jednotka.
Zkusili jsme se zamyslet nad různými způsoby, jak toho dosáhnout, a nabídneme vám několik možností, ze kterých si snadno můžete vybrat tu, která vám bude vyhovovat.
 
Nejprve je potřeba si říct, že většina z nás má nějakou primární stylovku. Bude fajn, když to bude něco víc než "voják za světlou", protože čím konkrétnější pozadí postavy, tím větší a lepší je pak prožitek a tím snadnější hledání inspirace, jak celý kostým (a potažmo celou jednotku) pojmout. Něco hezkého ohledně toho, proč je dobré si konkretizovat stylovku, už napsal Orzo na larp.cz.
Je asi jasný, že do kostýmu naší primární postavy (v mém případě těžkooděnec z Dol Amrothu) se nám bude chtít investovat víc než do kostýmu, který použiju jednou na jedný akci (pro mě například pandaren na Azeroth). Proto níže uvádím i relativně málo nákladné způsoby, jak se odlišit od ostatních a dát najevo, že patříte s kamarády k sobě.
Je samozřejmě možné (a dokonce někdy žádoucí!) jednotlivé prvky kombinovat.
 
Dobře udělaná jednotka trpí tzv. cheerleader efektem, což znamená, že kostýmy viděné ve sladěné jednotce se zdají lepší, než ve skutečnosti jsou. To není pobídka k tomu, abyste ostatní části kostýmu flákali, ale spíš informace, že váš jistě už tak dobrý kostým bude sladěním s ostatními vynesen do nebeských výšin a budou se na něj pět ódy.
Toto samozřejmě platí v momentě, kdy máte sladěnost udělanou nějakým výrazným prvkem.
No a pokud si uděláte sjednocovací prvky hnusné, tak zase budete vypadat hnusně bez ohledu na to, že můžete mít některé části pěkné a vymazlené.
 
Další nezanedbatelnou výhodou je, že se v davu snadno najdete a dokonce i to, že se podle vás můžou orientovat ostatní.
 
A v neposlední řadě jsou sladěné jednotky oblíbeným cílem fotografů, protože buď vypadají dobře a je radost je pozorovat a fotit, nebo vypadají extra blbě a je radost je fotit a pak pomlouvat na internetu :D
(Pochopitelně můžeme uvažovat typy vojenských jednotek, kde naopak sladěnost není cílem, třeba lancoši, husiti, odvedenci, nebo jakákoliv nesourodá banda žoldáků. Tak o těch se teď nebavíme.)

Stejnokroje / uniformy
Individualita - nulová
 
Tady není moc o čem mluvit. Navrhnete si komplet stejné kostýmy (klidně od bot až po pokrývku hlavy), vyrobíte si je a všichni vypadáte stejně. Včetně stejného nebo velice podobného zbrojního vybavení. Pokud vám to takhle vyhovuje, není důvod to nedělat, my ale ze zkušenosti víme, že je neuvěřitelně těžké se jednak shodnout a jednak pak zajistit, aby to všichni dodržovali. Navíc případné přijímání nových členů bývá taky problematické, protože se mnohdy nepovede sehnat úplně stejně barevnou látku, stejnou helmu apod.
 
Jako příklad si můžeme uvést snad jenom Johanity, nicméně i oni tam mají určité odchylky (např. v helmách) a mají určité bojové archetypy, ke kterým jsou přiřazeny různé zbraně i zbroje.
 
 

Podobnokroje
Individualita - střední
 
Většinou se používá kombinace jedné až dvou barev, kterou bude dodržovat celá parta. A jelikož není látka jako látka, je dobré ještě specifikovat typ látky, protože modrá vlna není totéž co modré prostěradlo. Zpravidla bývá doplněno o nějaká doporučení, co se stylu týče (např. inspirujeme se v XV. století, nosíme točenice s péry, ve znaku máme medvěda...). Ona primární barva (nebo dvě) bývá často doplněna o neutrální barvy, zpravidla bílou, šedou, někdy i hnědou a černou. Na spodní vrstvy, na doplňky, na zbroje apod.
 
Pěkným příkladem jsou Dolani a jejich tmavozelená a červená, výšivky a kabátce přes zbroje. Plus píka jako preferovaná zbraň.

Jeden výrazný prvek
Individualita - vysoká
 
Vyberete si jeden výrazný prvek, který máte jednotný. Většinou se jedná o jakože varkoč. Rád bych se u tohoto pojmu, nebojím se říct fenoménu, zastavil a rozebral ho trochu podrobněji.
 
Varkoč, angl. surcoat, též označován jako waffenrock, bojová suknice, kabátec přes zbroj etc?
Varkoč je dost průšvih. Proč? Protože většina lidí ho hrozně zprasí a myslí si, jak epesní kus kostýmu mají. Hovno. Ještě větší průšvih je to při vybavování jednotky, protože když jeden člověk vypadá blbě, tak je to dost jeho problém, ale když patnáct lidí vypadá blbě, tak je to spíš k pláči.
 
Původně jsem chtěl rozepsat spoustu nešvarů, které se kolem tohoto kusu kostýmu drží, hlavně o střihu, materiálu a snaze zakrýt s ním nedostatky či absenci kostýmu, ale jelikož obrázek vydá za tisíc slov, vybral jsem několik odstrašujících příkladů:
 
Chápu, že Azeroth má specifika, ale tak nějak nedokážu pochopit, co se tím modrým kusem látky snažil autor říci.
 
Extrémně dobrý příklad toho, že když si hromada lidí udělá podobný kostým marného střihu a materiálu, tak to vypadá ultramarně
 
Ukázkový příklad toho, že je dobrý trochu zauvažovat nad střihem a uvědomit si, že většina lidí nemá zas tak široká a vodorovná ramena?
 
Podobný model jako předchozí, zde je krásně vidět, že tahle věc je prostě obdélník s dírou na hlavu. A přesně tak to být nemá protože pak to dopadá takhle - hnusně.
Kolega v červené plachtě je o něco lepší, nicméně by neškodilo vypasovat a použít trochu pevnější látku, takhle to pořád vypadá jako když doma ukradl závěsy.
 
Ve zkratce - nepouštějte se do tvorby varkoče, pokud si nejste stoprocentně jisti, co děláte. A i pokud si myslíte, že to máte na háku, buďte hodně kritičtí a opatrní, aby ten výsledek nevypadal blbě.
Používejte kvalitní látky, ideálně těžší. Podšívejte. Nedělejte je moc široký, varkoč má být vypasovaný (na zbroj). Nedělejte je moc krátký. Nepořizujte si ho jako jeden z prvních kusů kostýmu.
Nepoužívejte ho k zakrytí nedostatků na vašem kostýmu, nejdříve odstraňte ty!
 
Takhle nějak můžou vypadat celkem pěkné bojové suknice (některé ukázky nejsou příkladem sjednocujícího kusu, ale toho, jak má vypadat varkoč obecně):
Dol Amroth a přátelé na B5A 2015 (Taky si povšimněte těch krásných malých erbíků...)
 

Méně výrazné prvky
Individualita - vysoká
 
Vynikající jsou sjednocené kápě. Jsou levné, jednoduché na výrobu a hrozně praktické, když je uděláte dobře.
 
Sjednocené štíty jsou taky prima; pokud se nedokážete shodnout na jednom typu/rozměru, jdou udělat i různé štíty s jedním motivem a pořád to vypadá dobře.

 
 

Minoritní výrazné prvky
Individualita - maximální
Sem jsme zařadili věci, které nejsou vyloženě součástí kostýmu, ale výrazně doplňují pocit jednotky.
 
Znak někde na kostýmu je ideální příklad. Ve formě vyšitého/vymalovaného erbíku, který se na kostým našije, přiváže, či jinak přidělá. Výborně fungují např. na nadloktí, na helmách, na kápích...Ukázku můžete vidět výše.
 
Vlajky na tyčovkách vypadají výborně a skvěle se podle nich dá orientovat v bitvě.
 
Warpainty
Stejné válečné malování (pokud je vidět) vypadá drsně!
 
Různé šperky a podobně
Jejich efekt je mnohdy skutečně malý, ale i tak vás odliší od někoho, kdo je nemá, např. jako zde:

 
(Fotky jsou z internetu a asi někomu patří a jsou na nich nějaký lidi, který maj asi nějaký práva. Kde jsme dohledali, linkujeme zdroj. Fotky byly někdy nahrány na imgur, aby nepodléhaly rozmarům internetů.)


 


Autor článku: Alweron
Pruměrná známka: 2.94

Hlasovalo lidí: 8173
Obodovat članek: 1 - 2 - 3 - 4 - 5
(Uložit v PDF)



Dol Amroth

Právě jsou zde 2 lidé

.
dolamroth[at]dolamroth[dot]cz